Wednesday, May 26, 2010

Janji



"apa guna berjanji, kalau tak ditepati ,kelak meracun diri......."


Pernah dengar ayat2 yg aku tulis kat atas tuh??
separuh daripada lirik lagu dalam cite P.ramlie..
dalam cite masam masam manis..ala cite dulu dulu kan...
so aku saje nak bangkitkan isu janji nih pasal aku orang yg berjanji...
hehe janji ape :P...janji ni terbahagi dalam bermacam2 kategori di dalam hidup ni..

Janji antara manusia yg paling tak boleh kontrol hehe...aku bab berjanji kalau tak tepat mmg aku hangin satu badan...tak kire la sesapa saje yg berjanji dengan aku tapi tak ditepati mmg kepala penuh dengan angin(bukan air ye)..aku paling tak suke orang yg tak menepati masa dengan aku..pasal aku seorang yg tak suka menunggu bila janji yg dijanjikan tak ditepati...kalau ikut contoh la "eh wan esok datang kat tut pukul 2 k" aku pon dengan beriya2 cube untuk menepati janji seorang kawan la kan..ye la janji kan nampak remeh tapi benda tuh bak amanah gak la kan..bukan senang nak pikul sesebuah janji...tapi janji tuh kire remeh gak la..tapi bila sampai je sebelum pukul 2 ala 5 minit sebelum pukul 2 ok la kan..tgk2 orang yg berjanji dengan kite takde...marah tak??

Tak aku masih boleh cool lagi...siap hisap rokok tembakau cina sambil tengok orang lalu lalang.. sambil tuh menjeling gak jam kat tangan..jam sudah menunjukkan 2:15pm...dalam hati takpe la lewat 15 minit jer jap lagi sampai la ni(sedapkan hati)rokok dah berbatang2 aku isap sampai rase nak pecah dah paru2 ni menyedut asap pastu tgk jam dah pukul 2:45pm...hati dah rase terbakar dah dengan panas matahari yg menegak atas kepala lagi kan..aku dah bertambah geram rase nak je bukak baju tapi kat tempat awam lak... GGrrr mmg menyirap dah darah dalam seluruh urat2 darah aku pastu tetibe lak hp aku berbunyi yang aku sudah setkan dengan lagu twinkle2 little star kat hp aku bila mesej masuk..


Aku baca dengan tenang nak tgk sape lak yg anta mesej tuh bila tengok ooo member aku yang berjanji dengan aku(dalam hati nak maki jer)..dengan perlahan aku menekan butang open untuk membaca mesej tuh..bila aku tgk dan baca ayat tuh aku dah rase mcm nak robohkan jer bus stand yg aku tunggu tuh..hati aku dah menyirap2 mcm rase nak terajang je sape yg lalu lalang depan mata aku...semua yg aku tgk lalu depan aku tetibe lak bertukar mcm rupe member aku..mesej yg dia antar simple jer "sori aku lewat sikit tertido , ko tunggu jap ye" sib baik tinge aku ni tak berasap kalau tak ramai dah larikan diri dari aku dengan hati yg panas aku pon taip dengan penuh sopan..."aa takpe ko datang je la aku tunggu"dengan muke membengkak hati yg dah biru mcm orang dah lama mati aku pakai helmet , start moto and blah..lepak rumah mandi kerana tak tahan terik matahari badan aku dah berpeloh mcm orang baru lari 100m.. bukak baju tukar seluar baring bukak kipas tgk tv tido.....senang jer ..aku mcm ni jer nak ajar orang yg suke melanggar janji..kalau ikut senang aku maki jer..(aku jenis kepala hangin)


Itu satu la..tapi cube kalau orang yg berjanji nak ikut ckp ape semua la...yg betul2 melibatkan hati dan perasaan...janji ni semuanye melibatkan perasaan tapi jgn la dipermain2kan walaupun nampak remeh..ingat aku ni ape batu ke kayu ke...susah sangat ker nak pegang janji selepas berjanji? perlu ke aku tulis nota tampal kat dahi tuh tulis "jangan luper janji" perlu ke mcm nih?? dah mcm antu cine lak kan...tapi pegang la janji tuh..aku tak kire sesapa pon dalam hidup aku ni bila berjanji mmg aku pantang bila orang yg berjanji dengan aku langgar janji tuh...aku sendiri risau nak langgar janji..kalau berjanji dengan orang kayu ke orang orangan ker lain la cite...kita kena la pikir perasaan orang lain kalau bab berjanji ni cube la respek hati dan perasaan orang dalam membuat janji...jangan la buat janji tuh mcm benda "sial" jer..aku pantang betul la bila aku pikir balik...


Aku sendiri takut nak kecewakan orang takut nak langgar janji yg aku buat...tapi bila benda tuh sendiri berkali2 jatuh kat aku jer lelama manusia biasa pun boleh berubah jadi "ultraman"...aku sendiri bila berjanji dengan anak pon kalau bleh aku nak tepati...pasal aku sendiri rase janji tuh penting so aku kena ajar dia cara2 nak berjanji dengan betul...bukannye janji main2..bukannya janji monyet..kite ni manusia bukannya monyet so kena la beringat janji ni penting bukannye permainan..bukannye lego boleh diubah2..tetapi jika ianya melibatkan sesuatu yang penting takpe la janji tuh dilanggar kan...tapi jangan la sampai orang ckp "ala aku kena bagi kucing makan la so lewat sikit" korang agak2 patut ker jawapan tuh?? kalau aku baik orang tak pernah makan kasut terus merasa makan kasut saiz 8..


Kalau kite rase kite tak boleh berjanji tak payah la nak berjanji...ucap je la insyaallah kan senang...tapi bukan semuanye boleh diucap insyaallah kan...so oleh kerana kite ni dah dewasa dah ada akal berpikir la sewajarnye kerana janji itu bagaikan amanah yg melibatkan hati dan perasaan seseorang..kalau kite sendiri langgar janji apatah lagi orang lain lak..tak perlu la nak di ingatkan selalu kalau nak ingatkan selalu orang lain menyampah...tau la DR M pernah ckp "MELAYU MUDAH LUPA" tapi jangan la dijadikan benda tu dalam janji..pikir sikit...so apa kata korang? itu aku tak tau tapi ini hidup aku dan ini cara aku melunaskan janji... WAJIB MESTI DITEPATI~!!


p/s : Gune otak bila berjanji Bukan gune kaki..

2 comments:

TT said...

last sekali pe ending citer ko ni bro?
kawan tu ade kol ko tak tanyer2 ko?

TokiDoki said...

haha itu just contoh jer bro :P
tapi kawan aku mmg tak pangai aku..
kalau awek aku pun aku tinggalkan
ini kan awek,,
bab janji aku mmg sensitif :D